Blogger Layouts

ALL ABOUT SANTY

ALL ABOUT SANTY

Thursday, November 17, 2011

banyak yang telah berubah dalam hidup saya

assalammualaikum...


semangat pula rasa nak update blog. lupa diri seketika sedangkan esok ada exam mid term. kenapa tak boleh tahan. nak juga update blog. susah-susah janji saya nak habiskan entry ini dulu. sebenarnya lama dah saya nak share pasal entry ini tapi selalu lupa je. tapi hari ini dan saat ini saya akan cuba habiskan sepenuhnya entry yang saya rasa banyak membawa perubahan dalam diri saya.


sebenarnya banyak yang telah berubah dalam hidup saya. dan saya rasa perubahan yang paling banyak berlaku ialah selepas saya masuk U ni. saya masih orang yang sama tapi mungkin sikap dan peribadi tu telah berubah.


1: dulu saya saya selalu kena cakap PEMALAS

  • PEMALAS.. apa yang pemalas ni. sebenarnya saya pun tak tahu kenapa saya selalu kena cakap pemalas oleh mama saya dan sepupu-sepupu saya. maksudnya pemalas nak buat kerja rumah. dulu mama saya selalu bandingkan saya dengan sepupu yang lain. iyalah diorang kan rajin buat kerja rumah tapi saya ni pemalas dan tak reti buat kerja rumah. tapi saya rasa saya bukan pemalas cuma kurang rajin ja. bukan tak reti buat kerja rumah tapi  kan dulu tinggal dengan parents semua mama yang buat. tapi sekarang semua dah berubah. saya rasa saya tak pemalas dan mungkin semakin rajin. sebab bila balik rumah mesti saya tolong mama basuh pinggan, sidai baju, masak dan kemas rumah. mungkin sebab saya dah berjauhan dengan keluarga dan semakin berdikari.
2: dulu saya sangat PEMALU 
  • ini memang tidak  boleh dinafikan sebab sudah jelas lagi tersuluh yang saya ni memang mempunyai sifat pemalu yang sangat MELAMPAU. saya rasa family dan kawan-kawan saya kat sekolah perasan tentang sikap saya. kalau dulu saya susah nak tegur orang, walaupun dengan sanak saudara yang lain. even ada kenduri, saya mesti akan diam dan susah nak jadi peramah. tapi SEKARANG tidak lagi. saya dah boleh berkawan dengan semua orang tapi bukan sampai tahap peramah sangat. sekarang saya dah boleh bercakap dan berbual dengan families bila ada kenduri. dah tak malu-malu. mungkin sebab semuanya atas perubahan umur dan saya semakin dewasa. hehehe
3: saya benci orang PENGOTOR
  • saya ni nak cakap pembersih sangat taklah juga tapi taklah pengotor nak mampus. seriously tak boleh la hidup dengan orang yang pengotor terutamanya perempuan. mama saya selalu pesan " KALAU HARAP MUKA JA LAWA TAPI PEMALAS BUAT PA". statement ni saya sokong sangat-sangat. mungkin sebab saya dah dididik dan dibesarkan dengan suasana yang mementingkan kebersihan. mama saya memang sangat-sangat pembersih.  sampai saya pernah rasa saya tak boleh ikutkan perangai mama saya yang terlalu pembersih. tapi sekarang ini saya akui didikan sangat kecil memang sangat berguna. kalau mak bapak pengotor tak mustahil anak diorang pun pengotor kan. sorry to say tapi itu fakta. 
4: saya dah pandai masak sikit-sikit
  •  dulu bukan tak reti nak masak cuma tak terlampau pandai. benda yang paling saya suka tentang mama saya ialah mama saya memang pandai masak. walaupun dah jauh saya berjalan tapi saya masih tak boleh cari masakan sesedap mama saya masak terutamanya ayam masak kicap dan sayur lemak pucuk ubi. sedapnya. =) . sekarang saya dah semakin rajin nak belajar masak.masa cuti sem 3 bulan tu saya sibuk masak macam-macam kat rumah. benda yang saya tak reti nak buat pun sekarang saya dah pandai. kira adik beradik saya jadi pengadil untuk rasa masakan saya. saya dah reti buat kek dan yang pasti kek saya memang sedap. puji diri sendiri :P
ok. sebenarnya saya rasa besyukur sebab bila saya dah berjauhan dengan family saya, saya jadi semakin berdikari dan mungkin saya semakin rajin. kalau dulu susah nak tengok saya kat dapur tapi sekarang pantang ada peluang saya mesti nak masak macam-macam. memang betul semua yang berlaku pasti akan ada hikmahnya. kalau dulu mungkin saya berat hati untuk masuk uum. pergi jauh ke negeri kedah. tapi saya sedar semua yang berlaku membuatkan saya semakin berani untuk berdikari.  bermulanya langkah saya ke negeri kedah dengan sendirinya hingga sekarang. ya Allah banyaknya yang telah berubah.

1 comments:

♥ HeRWaNa HeRMan ♥ said...

salamualaik',
Alhamdulillah perubahan yg baik..
hihi

Post a Comment